onsdag 6 maj 2009

England, dag 4 -Bröllopet

Slottet som bröllopet hölls på, Gosfield Hall, var verkligen stort, gammaldags och mycket fint. Brudparet hade verkligen hittat ett helt perfekt stället att ha sitt bröllop på.






Själva bröllopet var lite annorlunda än ett traditionellt svenskt bröllop vilket var roligt. Det är ju alltid kul att vara med om andra traditioner än vad man själv är van vid.
Vid vigseln hade bruden en liten blomsterflicka, tre tärnor och en "tärnman" som gick in först innan hon själv blev eskorterad fram till prästen av sin pappa. Väl framme väntade brudgummen med en bestman och en marskalk. Lite annorlunda var det då de satt ner framme vid prästen, hemma är vi ju vana vid att brudparet står upp.
Efter själva vigseln följde fotografering och sedan en mycket god tre rätters middag. Mellan huvudrätten och desserten höll man talen vilket jag tycke var en mycket bra idé då man inte blir avbruten mitt i maten. När talen sedan var avklarade serverades desserten.





Efter middagen skar brudparet tårtan och sedan blev det bröllopsdans följt av dans av alla gäster. Lite senare var det dags för en surprise vilket visade sig vara ett gigantiskt fyrverkeri! Fyrverkeriet var verkligen fint att stå och titta på och samtidigt fick man en liten paus från allt dansande. När vi sedan kom tillbaka in hade de serverat kvällsmat. Efter ett mycket lyckat bröllop avslutades kvällen vid tolvtiden vilket var ganska lagom då bröllopet började redan vid 13-tiden.
Rummet som G och jag bodde i låg högst upp i huset. Det var ett fantastiskt stort rum med gammaldags möbler och synliga bjälkar. Där fanns även ett stort tillhörande badrum. När vi gick upp och la oss slog det mig att detta skulle kunna vara ett riktigt spökslott då det var väldigt gammalt! Trött och proppmätt som jag var sov jag som en stock och alla eventuella spöken lyckades iaf inte väcka mig :)

Inga kommentarer: