torsdag 16 april 2009

Slumdog Millionaire

Igår såg jag Slumdog Millionaire vilket var en väldigt bra film. Filmen känns inte som en riktig Bollywoodfilm men inte heller som en Hollywoodfilm utan den känns mer som en bra blandning av båda!


Filmen handlar om en 18-årig föräldralös kille vid namn Jamal som kommer från slummen i Bombai i Indien. När filmen börjar är han med i Tv -programmet "Vem vill bli miljonär" och är en fråga ifrån att vinna 20miljoner rupees. Allt går dock inte som han tänkt sig då han i programmets paus blir arresterad av polisen då de misstänker att han fuskar i Tv -programmet. För att visa att han är oskyldig börjar han berätta för poliserna om sitt liv i slummen tillsammans med sin storebror och alla de äventyr de varit med om. För varje äventyr avslöjar Jamal hur han kan svaren på frågorna i "Vem vill bli miljonär".

Filmen är så klart väldigt populär här i Dubai, så jag hade ganska länge tänkt se den och jag måste säga att den var bättre än min förväntan. Har ni inte sett den så tycker jag att ni ska göra det. Man får en bild av hur människorna lever i fattigdom och slum i Indien vilket är mycket sorgligt. Samtidigt har filmen en bra historia som innehåller både kärlek, svek och vänskap.


För övrigt kan jag berätta att filmen vann 8 Oscars vid 2009-års Oscarsgala.

Filmen får fyra av fem shoppingkassar av mig ;)

2 kommentarer:

anna sa...

Den filmen är helt grym!

Indrah´s Closet sa...

Ja,visst är den :)