måndag 27 april 2009

Antibiotika mot täppt näsa!

Jag mår mycket bättre idag. Har bara lite problem med min näsa som är täppt.

Jag tog min lilla promenad idag istället för igår och gick inom apoteket. Berättade att jag ville ha något mot min täppta näsa då jag är förkyld. Hon frågade hur länge jag varit dålig och om jag hade feber. Jag berättade att jag inte hade feber och att det idag var fjärde dagen jag var sjuk. Hon sa att jag då behövde antibiotika eftersom det inte var någon förkylning jag hade. Förkylningar hade man bara symptom på i två dagar och eftersom detta var min fjärde dag så var det absolut ingen förkylning utan något annat som krävde antibiotika. Hon höll fast vid detta trots att jag berättade att jag idag känner mig mycket bättre och mest har problem med min näsa och är lite trött.

När jag hörde att hon tyckte att jag behövde antibiotika blev jag ganska förvånad. Hemma i Sverige diskuteras det mycket att doktorer skriver ut antibiotika alldeles för ofta och i onödan medan man här tydligen kan få det hur enkelt som helst för lite förkylningsbesvär! Det är då inte konstigt att det är så mycket problem med antiresistenta bakterier där inga antibiotika biter! Lite skrämmande är det faktiskt hur annorlunda man använder läkemedel här! Jag hade naturligtvis tidigare hört att man använder antibiotika mer i andra länder men jag trodde aldrig att man gav det för ingenting! Dessutom är det lustigt att en apotekare som ska ha en bra utbildning tror att man bara kan vara förkyld i två dagar. Detta får mig att verkligen känna att jag är tveksam till om jag vill bli behandlad för någon sjukdom här nere om det inte är med europeiska doktorer och sjuksköterskor! För om apotekare som ska veta hur läkemedel verkar inte har bättre utbildning än så kan jag bara tänka mig vad andra professions här nere har för utbildning!

Naturligtvis är jag övertygad om att det finns bra sjukvård här nere, på vissa ställen säkert bättre än hemma i Sverige. Jag känner dock att efter ha hört historier om tandläkare som inte vet vad de gör, vaccinatörer som vill ge alla möjliga vaccin på en gång och nu detta med att man ger ut antibiotika till höger och vänster inte vill chansa om jag är sjuk och riskera att bli sämre, utan så långt det går hellre åka hem och bli behandlad i Sverige! Så länge man inte vet vilka som är bra respektive dåliga är det bättre att inte chansa utan istället åka hem där man åtminståne vet vilka doktorer som är bra som man kan vända sig till om man är sjuk.
Så klart kommer jag att besöka sjukvården här om jag blir akut sjuk men i alla andra fall lider jag hellre lite och åker hem än går till någon som inte vet vad de sysslar med!

Inga kommentarer: