lördag 18 april 2009

Pizza och gammal 80-tals musik

Idag kom G äntligen hem från Sri Lanka. Trött efter att ha varit borta några dagar har han mest sovit större delen av dagen.

Jag gjorde pizza till middag idag, det blev två stycken olika, en med salami och en vegetariskt.
Riktigt gott blev det.

Här kommer receptet:
2 st pizzor
25 g jäst
3 dl ljummet vatten,
ca 2 msk smör
1/2 tsk salt
7 dl vetemjöl

Fyllning:
1 paket tomatpuré
1 rödlök
1 paket salami,
200 g färska champinjoner
1/2 röd paprika
1 paket röda cocktailtomater
1 paket riven ost
Lite fetaost
ca 2 tsk oregano

Rör ut jästen med vattnet i en bunke. Rör ner salt, smör och större delen av mjölet. Knåda till en smidig deg. Låt degen jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva löken tunt. Strimla salami och svamp. Arbeta degen smidig och kavla ut den till två stora, tunna degplattor direkt på bakplåtspapper. Lägg över på plåtar. Bred ut tomatpurén jämnt över degplattorna. Lägg på salami, svamp, paprika, tomat och lök över pizzan. Strö över oregano och osten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

Vi har suttit här och lyssnat på gammal 80 och 90-talsmusik tillsammans med en kompis. Var riktigt roligt att höra alla gamla låtar man hörde när man var på disco på högstadiet.

Nu ska jag hoppa i säng.

God natt...

2 kommentarer:

Maria sa...

hittar du farsk jast har i UAE? jag har bara hittat torr jast vilket jag inte forstar mig sa bra pa, provat alla mojliga olika satt, det blir ok men inte soom med farsk jast.

Indrah´s Closet sa...

Hej Maria!
Nä, tyvärr hittar jag ingen färsk jäst här utan hittar bara torrjäst som inte fungerar särskilt bra. Svensk torrjäst är bra mycket bättre så jag köper på mig både färsk och torrjäst när jag är hemma! Du får gärna meddela mig om du hittar färsk jäst...

MVH

Marie