tisdag 29 september 2009

På studiebesök i Jumeirah Moskén

Nu ska jag berätta för er vad jag har varit iväg och gjort i morse. Jag har nämligen varit på studiebesök i en av Dubais största moskéer, Jumeirah Moskén som ligger på Jumeirah Beach Road. Svenska kyrkan här i Dubai ordnade studiebesöket och jag tyckte det var ett perfekt tillfälle för mig att lära mig mer om Islam. Det var två mycket bra kvinnliga guider som själva hade konverterat till Islam. De berättade väldigt mycket och intressanta saker om Islam, moskéen och svarade på alla möjliga frågor som vi hade. Tänkte i ett senare inlägg berätta för er lite om vad jag lärde mig.


Jumeirah Moskéen i Dubai

Jumeirah Moskén är en av de äldsta och största moskéerna i hela Dubai och då ska ni veta att det finns cirka 1000 moskéer bara här i Dubai. Man började bygga just denna moskéen 1975 och den stod helt färdig 1978 och den rymmer ca 1200 personer.


Väldigt vacker arkitektur inne i Moskén

Anledningen till att jag tyckte det var lite knepigt med hur jag skulle klä mig är för att man som kvinna måste ha sina ben och armar täckta, som tur var accepterade de att man har byxor. Jag har nämligen väldigt sällan långbyxor och långärmat så jag har inte så mycket kläder här som passar när man måste täcka sig helt. Som kvinna var man även tvungen att täcka håret som ni ser på bilden!


Här har jag täckt mitt hår med en "Shela"

Inga kommentarer: