söndag 28 februari 2010

Semlor

Jag har gått och varit sugen på semlor en längre tid, maträtter och bakverk som jag normalt inte går runt och är sugen på blir man så klart sugen på när man inte så lätt kan få tillgång till det. Som tur är så har jag en mycket mat- och bakglad kusin, Marsipangrisen, som förser oss här i sandlådan med bra recept och nu har hon nog överträffat sig själv med detta fantastiska recept. Igår bakade jag nämligen semlor efter hennes recept och resultatet smakade som riktiga "köbe" semlor :)

Idag ska jag därför bjuda hem en eller två vänner på semlor.
Datorn är min kokbok ;)
Kanske inte lika snygg som på ett bageri men min Semla är minst lika god som en man köper på ett bageri!

Receptet tar en stund att baka då degen ska jäsa i tre omgångar men resultatet är fantastiskt gott! Lycka till!
ca 15 st
1 paket torrjäst
5 dl mjölk
1 dl socker
7 dl mjöl
150 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
2 tsk kardemumma
7 dl mjöl

1 ägg till pensling

200 g sötmandel
3 dl florsocker
vatten

Vispgrädde
Florsocker

Blanda jäst. 1 dl socker och 7 dl mjöl. Värm mjölken till ca 45 grader, blanda ner i smeten och rör ihop till en lös deg. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Rör sedan ner smör, socker, kardemumma, ägg och resten av mjölet. Knåda till en smidig deg och låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Stjälp ut degen på mjölat bakbord och baka ut bullar i den storlek du önskar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda i ugn på 225 grader i ca 10 minuter.Låt bullarna svalna och hacka under tiden sötmandeln fint i mixer eller kvarn och blanda med florsockret och lite vatten tills du får en lagom geggig mandelmassa. Vispa grädden, skär av locken på bullarna och fyll dem med mandelmassan. Toppa med grädde, lägg på locket och pudra över florsocker.

2 kommentarer:

Marsipangrisen sa...

Vad roligt att de blev bra! Man kan ju faktiskt inte leva utan att få i alla fall en semla om året ;-)

Kram kram

Indrah´s Closet sa...

Nä, precis vad jag tycker. Det pelar ingen roll var man än bor för man måste få en semla om året! ;)

Kram