fredag 26 februari 2010

Utflykt

Hade en stressig dag igår så jag hann tyvärr inte med att blogga. Tidigt i går morse begav jag och K oss iväg mot den gamla delen av Dubai. Hon som är gammal i gamet när det gäller Dubai är van vid dessa delar till skillnad från mig som aldrig varit i dessa kvarter tidigare. Resan började med att vi provade på att åka kollektivt med tåget, vilket inte var särskilt annorlunda från att åka tåg någon annanstans förutom att det går ett par meter ovanför marken och att man har särskilda vagnar för kvinnor och barn. När vi hoppat av på rätt station fick vi gå en bra bit och givetvis valde vi en dag då temperaturen steg till en bra bit över 30 grader! Väl framme i de gamla kvarteren var det som att flyttas till ett annat land än Dubai. Alla byggnader är gamla och risiga och man ser inte många västerlänningar. Ni förstår säkert att det Dubai som man oftast ser på tv inte innefattar är denna del,haha. Anledningen till att vi skulle till dessa områden är för att de tydligen har riktigt bra och framförallt billiga skräddare. Tanken är nämligen att K och jag ska sy upp lite klänningar i olika modeller och färger. Efter besök hos två olika skräddare som vi fått rekommenderade besökte vi några tygaffärer som jag vet att bla G´s mamma hade gillat. De hade tyger, band, knappar och pärlor i alla mönster, färger, storekar och kvalitet och billigt var det med. Vi avslutade vår lilla utflykt med lunch på ett arabiskt ställe som var ett av få som fanns på den tiden då Dubai bara var dessa gamla kvarter och allt annat var öken!

Hemma igen vid fyra var det dags att ta itu med några problem som hopat sig under dagen för att sedan skynda sig in i duschen då vi skulle vara borta vid sju. Igår kväll var vi nämligen ett glatt gäng som träffades på The Adress Hotel här i Dubai och åt gott. Någon alkoholhaltig dryck serverades tyvärr inte då det igår var Profeten Muhammeds födelsedag vilket innebär att man inte får servera eller dricka alkohol. Dessutom dog en av Sheikherna i Abu Dhabi i onsdags vilket innebär en tre dagar lång sorgeperiod vilket bla även det innebär att hela UAE är torrlagt från alkoholhaltiga drycker. Det är även därför alla UAE´s flaggor vajar på halv stång om någon undrat! Tyvärr var jag väldigt dålig på att ta bilder igår så ni får klara er utan, lovar att jag ska skärpa mig på den fronten i fortsättningen!

Inga kommentarer: