måndag 22 februari 2010

Problem och världsligheter

Det är verkligen skönt att gå på mina två timmar långa promenader tillsammans med K för vi hinner prata om så många olika ämnen under en promenad och det roliga är att vi för varje dag kommer djupare och djupare in i olika diskussioner. Ofta börjar vi våra promenader med att ta upp och vända och vrida på olika saker som hänt under gårdagen.

Idag har vi pratat om ett litet problem som jag har med en kille som städar här i huset. Jag försäker alltid vara trevlig mot alla arbetare och säger hej till dem när jag går förbi men tyvärr är det inte första gången som detta missuppfattas av några av dem. Då de kommer från en annan kultur än oss där de tolkar kroppsspråk och saker man säger på ett annat sätt än oss så verkar det som att de tror att om en vit kvinna säger hej så betyder det att hon är intresserad då det inte bara är jag som råkat ut för detta. Just nu har jag alltså en städare i 20års åldern som är efter mig och verkar tro att jag är intresserad av honom. Igår ringde han t.o.m. på här och ville komma in och hjälpa mig att städa, när jag tackade nej stod han fortfarande kvar med ett stort leende och ville ändå bli insläppt. För er där hemma som är vana vid att killar fattar vinken om man inte är intresserad verkar detta kanske som ett litet problem men det känns väldigt obehagligt för mig då man tyvärr inte kan lita på att de förstår att jag inte är intresserad och vill vara ifred. Det är dessutom jobbigt att man inte kan vara sig själv och säga hej till folk utan att man måste gå runt som en annan diva och se förbi arbetarna och inte svara när de säger hej eftersom man då kan bli missförstådd, detta gäller då särskilt de som arbetar i ens närhet som man träffar flera gånger om dagen. När denna typ av saker händer ser man saker på ett annat sätt och nu förstår jag istället varför vissa som jag tidigare tyckt beter sig arrogant genom att inte svara arbetare kanske gör det för att undvika situationer som denna.

Vidare har vi även diskuterat alla problem som finns kring att hyra boende här i UAE. Detta är något som vi ofta pratar om då det ständigt dyker upp problem då husen här inte är i samma kvalitet som i Sverige och som man då måste ta i tu med vilket inte är det lättaste. Många gånger ska det till många telefonsamtal och e-mail innan man kommer tillrätta med problemen. Just nu håller vi ju på att förhandla om en ny lägenhet som jag tidigare berättat därav dagens diskussion om lägenheter. Plötsligt är det nämligen osäkert om affären blir av då vår blivande hyresvärd tycker att vi ska betala en av hennes räkningar vilket är helt befängt! Här finns det vissa avgifter som ägaren ska betala men som hon nu alltså tycker att vi ska göra men varför skulle vi betala hennes räkningar, hur sjukt är inte det. Nu har vi alltså diskuterat detta fram och tillbaka med mäklaren och hyresvärden och nu har vi gett ett ultimatum som vi väntar på att hon ska besvara. Saken är den att jag inte vet en enda person som inte haft problem med sina hyresvärdar här. Kontrakten gynnar bara ägarna och inte hyresgästerna vilket är sjukt då dessa kontrakt aldrig hade varit giltiga i Europa! Nu kanske ni förstår varför vi nästan dagligen pratar om detta ämne då problemen kring boende aldrig verkar ta slut här.

Idag har vi även hunnit med att diskutera fördelar och nackdelar med att bilda familj här i UAE då min vän är väldigt inne på detta. Det finns nämligen fördelar med att skaffa barn här som att man har råd att vara hemma längre när man fått barn då många har det så bra att bara mannen behöver jobba. Man kan ju även skaffa maid så att man har någon annan som sköter om hemmet så att man bara behöver koncentrera sig på sitt barn. När barnet sedan blir äldre eller man skaffar ett barn till kan man ju skaffa en nanny så att man får hjälp med barnen. Andra saker att tänka på som inte alltid är positivt är att det kan kosta pengar om man inte har ett bra försäkringspaket. Det är nämligen så att det företag man arbetar för ger en ett försäkringspaket som kan vara både bra och dåligt. Detta paket kan nämligen innehålla allt från förlossning och mödravård till tandvård och optiker besök med tillhörande glasögon till att bara innefatta akut vård vid olycka, detta helt beroende på hur givmild ditt företag är. Jag vet att en av mina vänner har ett mycket bra paket som t.o.m. ger hela familjen gratis tandblekning en gång per år,haha...
Alltså är det mycket viktigt att kolla upp vad ens försäkringar täcker innan man börjar skaffa familj här, sedan måste man ju dessutom tänka på att om man blir gravid kan man ju inte åka hem till Sverige hur sent som helst då man bara får flyga till man är i 7:e månaden beroende på vilket flygbolag man flyger med!

Naturligtvis diskuterar vi inte bara denna typ av frågor utan vi pratar även om världsliga ting som fattigdom och den rådande världsekonomin till ytliga saker som vilken ny handväska vi ska köpa och vad vi ska ha på oss på helgens fest.
Genom dessa dagliga promenader har jag verkligen märkt värdet av att ha en svensk vän att prata med då vissa saker är lättare att prata om med en person som kommer från samma land som en själv än en person som kommer från ett annat land.

Inga kommentarer: