tisdag 9 februari 2010

Sri Lanka dag 1

Både G och jag har länge velat åka till Sri Lanka men tyvärr har vi inte haft tid förrän i förra veckan då G plötsligt fick några dagars sammanhängande ledighet. Vi bestämde oss därför ganska spontant för att äntligen åka på vår efterlängtade Sri Lanka resa. Som tur var hade G kontakter när det gäller en lokal resebyrå som bokade in oss på hotell och ordnade så att vi fick en egen chaufför som sedan kört oss under hela resan och tagit med oss till olika sevärdheter.



Fantastiskt vacker natur...

Stor Buddha staty uppe på ett berg...

Vår chaufför hämtade oss klockan fyra på morgonen på flygplatsen och sedan följde en tre timmar lång resa till staden Kandy. När vi körde från flygplatsen var min första tanke att detta var inte riktigt vad jag tänkt mig. Vägarna var verkligen dåliga så det gick inte att köra mer än i 60 km/h, de hus vi kunde se var riktigt risiga och över allt sprang det hemlösa hundar. När vi kommit en bra bit och det äntligen började ljusna såg vi den fantastiska naturen som omgav oss där vi åkte mellan höga berg och djupa dalar på små kringelkrokvägar. Hotellet som vi bodde på i Kandy var ett gammalt brittiskt kolonialhotell vilket var riktigt charmigt. Efter att ha checkat in blev det frukostbuffé i den stora och vackra matsalen. Trots den långa resan blev det ingen vila utan vi gav oss direkt iväg tillsammans med vår chaufför som började med att visa oss runt i Kandy. Innan det var dags för lunch begav vi oss till en ädelstensgruva för att se alla de fantastiska ädelstenar som man bryter på Sri Lanka och sedan tillverkar underbara smycken av. Efter den intressanta turen på gruvan åkte vi upp på en bergstopp för att äta lunch, det är inte ofta man sitter och äter med en utsikt som den vi hade på bergstoppen. Vi såg hela Kandy och dess omgivningar med stora, höga Buddha statyer vilket gav en fantastisk känsla.
Sekunderna efter denna bild togs fick sig kyparen ett gott skaratt då jag råkade skjuta iväg den hala mini bananen när jag skulle ta en tugga!
Efter lunch begav vi oss vidare och fick se mer av staden och lite av dess kända sevärdheter. Runt fyra tiden blev vi lämnade på vårt hotell för en kort vila och dusch innan vi någon timme senare återigen träffade vår chaufför som tog med oss på en Kandy dans uppvisning. Kandy dansen är en ganska känd dans som tydligen bygger på en exorcims ritual och som även fortfarande utförs inom psykiatrin på Sri Lanka för att driva ut onda andar. Det var intressant att se dansen men jag tror knappast att jag skulle må bättre om jag var psykiskt sjuk av att ha någon som dansade framför mig iklädda obehagliga masker men vad vet jag, det kanske fungerar för vissa. Efter dansen begav vi oss mot det kända templet, Temple of Tooth, där Buddahs ena kindtand finns bevarad. Denna tand har genom åren spelat en viktig roll då den som haft tanden också är de som hade makten över landet. Just när vi besökte templet var där en helig ritual som innebar att man offrade blommor och munkarna spelade musik och där var väldigt mycket folk.
Efter en lång dag kom vi ganska sent tillbaka till hotellet och efter en god middag på tu man hand stupade vi i säng.
Kandy dance in action...

Iklädda dessa masker sägs de kunna bota psykiskt sjuka genom att driva bort onda andar!

Inga kommentarer: