fredag 2 januari 2009

Nyårssupé alá Marsipangrisen

Måste ju berätta om vad vi hittade på den 31december 2008.

Vi var bjudna hem till min kusin Marsipangrisen som är bäst på att laga mat. Om jag får säga det själv så borde hon ha ett eget matprogram på TV, så bra som hon är!


Vi anlände runt 19-tiden och blev bjudna på lite bubbel och till det Choklad- och olivcrostini vilket var mycket gott. sedan blev det en utsökt middag kryddad med mycket skratt. Själva middagen var en riktig höjdare med Hummer till förrät vilket är en av G´s favoriträtter. Av G fick denna rätt en stark 5:a av 5 möjliga. Jag kan bara tillägga att det var den godaste hummer jag ätit! Till huvudrätt var det en mycket god gryta med rostade grönsaker även denna fick högt betyg. Till dessert var det en choklad/mintmousse. Jag som älskar choklad behöver kanske inte säga mer än att den var utsökt. För alla er som blev sugna så hittar ni recepten på Marsipangrisens hemsida. Jag lovar att varken ni eller era gäster kommer bli besvikna om ni lagar dessa rätter!
Själva dukningen var otroligt fin. Trodde faktiskt hon blivit inspirerad av Royal Copenhagen men så var inte fallet. Min kusin hade även gjort en otroligt fin och välgjord meny med beskrivningar på alla gästerna vilket var mycket rolig läsning! Tyvärr glömde jag att ta med den hem vilket var synd då jag hade tänkt visa den för er!

Själva nyårssupén var följande:
Amuse Bouch
Choklad- och olivcrostini
Crémant de Bourgogne, Perle de Vigne
Förrätt
Hummer Thermidor alt gratinerad aubergine
Southern Creek, Chardonnay, 2007
Varmrätt
Lyxig filégryta med ugnsbakade rotsaker
Jacobs Creek, Shiraz Cabernet, 2005

Dessert
Choklad- och mintmousse med blåbär och björnbär i chokladkoppar

. . . . . . .

Chokladtryffel
Villa Africa Sparkling

Schwarzwaldssvanar
Kaffe alt te med avec

Tiden bara flög iväg under middagen och plötsligt var klockan tolv. Vi gick ut och skålade i bubbel under tiden som vi tittade på fyrverkerier. När vi kom in igen blev vi bjudna på Schwarzwaldsvanar som var mycket goda och fantasifulla. Även dessa supergoda svanar hittar ni på Marsipangrisens hemsida!
På grund av lite för mycket bubbel och andra goda drycker fick vi stanna hos kusinen över natten. På nyårsdagen blev vi bjudna på en mycket stor och god frukostbuffé. Själv var jag ganska slö hela nyårsdagen vilket förklarar varför jag inte kunnat berätta för er om mitt nyår förrän idag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å va söta ni är, man tackar! =)) Tack för att ni var med och gjorde kvällen riktigt lyckad!

Indrah´s Closet sa...

Tack själv. Det var trevligt som vanligt :)