måndag 2 mars 2009

Körkort

Imorgon ska jag få mitt UAE körkort. Eftersom jag kommer från Sverige är det inga större problem att få mitt Svenska körkort konverterat till ett UAE körkort. Jag slipper då göra teori och uppkörning vilket många från andra länder måste göra. Det var för att få mitt körkort som jag var tvungen att gå till optikern igår. En av de saker som alla måste göra för att få ett körkort är att göra ett syntest. Om det blir godkänt ska man ta med sig sitt synintyg, ha ett godkänt och giltigt körkort från ditt hemland, ha ett giltigt uppehållstillstånd i UAE, ha med sig sitt pass samt en kopia på passet och ett antal fotografier på dig själv. Förutom detta måste min så kallade "sponsor" dvs. G skriva ett brev till myndigheten där han tillåter mig att få ett körkort utfärdat och att han inte har några problem med att jag kör bil! Klyddigt värre med andra ord. Så klart kostar alltihop några hundra kronor också och det tar ganska mycket tid.
Jag har kunnat köra bil i UAE hela tiden utan ett UAE körkort då jag har ett internationellt körkort som jag fått via motormännen. Problemet med detta är att alla försäkringar inte täcker om något skulle hända med mig eller bilen och jag har kört. Därför är det bättre att skaffa ett riktigt körkort när man är här en längre tid.

Inga kommentarer: