lördag 28 mars 2009

Gästbloggare: På besök i Dubai, del 3

Sammanfattning av besök hos G och Indrah i Dubai.

Nu är vi hemma i Sverige igen. Igår skulle vårt plan gå 09.05 från Dubai och vara i Sverige 13.20, MEN.. när vi skulle checka in så fanns inte vår flight i monitorn. En anställd markpersonal informerade oss om att SAS planet var 9 timmar försenat. Så lång försening har vi aldrig varit med om. Vi undrade om det var dåligt väder i Köpenhamn vilket mannen vi pratade med trodde, men många andra flighter var också försenade. Som tur var hade inte ungdomarna åkt hem så vi kunde packa in i bilen igen och åka hem till Palmen och sova vidare innan vi avslutade med en lunch på Mercato Mall, vilket är ännu ett fantastiskt varuhus. Klockan 15.00 var vi återigen på flygplatsen och gjorde ett nytt försök att checka in, vilket gick betydligt bättre. Klockan 21.40 landade vi i Köpenhamn många timmar senare än planerat. Som vanligt blev vi hämtade av goda grannar som dessutom serverade en sillsmörgås innan vi stupade i säng.

Vilka dagar vi har haft i Dubai! Uppsägningen av lägenheten blev ju lite chockartad men när G strax efter beskedet informerade om att han skrivit kontrakt på en ny, ännu finare lägenhet så kändes det jättebra. Nu fick vi vara med på flytten och dessutom göra lite inköp på IKEA. Även den nya lägenheten ligger på Palm Jumeirah. Det är underbart med den privata stranden ca 100 meter från huset. Vi har blivit inbjudna till både S och C och E och P på middag och vi hann även med en Italiensk middag på Medinat med några av Gs kollegor. Senare samma kväll fick vi också möjlighet att se en av G´s kompisars lägenhet som ligger nära nyöppnade Dubai Mall och Burj Dubai, som är världens högsta byggnad på drygt 800 meter.

Stranden har förstås varit välbesökt och näst sista kvällen var vi med om något väldigt stort. Uppklädda till tusen tog vi en taxi till Atlantis där vi skulle äta middag på en restaurangen som ligger precis vid stranden. På väg ut blev det ett väldigt oväder, det blixtrade, dundrade och regnade. Det var en otrolig upplevelse att stiga ur taxin där dörrvakter välkomnade oss när vi klev in i foajén. Vi gick en rundtur, guidad av ungdomarna som varit där tidigare på Alla hjärtans dag. ETT JÄTTEAKVARIUM fanns en trappa ner och på väg dit fick Indrah massor av beundrande blickar från både män och kvinnor p.g.a sin blonda skönhet. Kvinnorna tittade nog mest på Balmainskorna som var supereleganta. Restaurangen låg ute vid havet i trädgården och p g a oanade vattenmängder fick G bära Indrah över vattenpussar och den sista biten fick vi skjuts med en ”golfbil” p g a översvämningar. Väl inne på restaurangen åt vi en god middag och tog därefter en promenad genom hotellträdgården som var helt fantastiskt. Detta hotell är betydligt större än man ser på bilder, det är gigantiskt och fantastiskt fint inrett. Det har 1536 rum och sviter.

Att shoppa i Dubai har dessvärre blivit väldigt dyrt p g a den dåliga svenska kronan. Tänk er att när man ser något snyggt skall man multiplicera med 2,5 för att få det svenska priset. Inte så kul, men mycket trevligt att titta på alla fina kläder och skor.

Vi längtar tillbaka igen!!