söndag 29 mars 2009

Kanelbullar

Jag har längtat efter att baka så efter långt letande efter diverse råvaror och bakformar slog jag idag till och bakade kanelbullar. Det visade sig att det inte var lika lätt att baka här som det är hemma. För det första så finns här ingen färsk jäst utan man får använda sig av torr jäst vilket jag aldrig använt tidigare. Det fanns ingen anvisning på paketet hur mycket man skulle använda och vad som motsvarade 25 gram vanlig jäst. Sedan skulle man tydligen inte använda ljummen mjölk utan den skulle vara ca 47 grader. Hur lätt är det när man inte äger en termometer! Jag lyckades iaf få ihop en deg men inser då att jag inte äger någon kavel utan får använda mig av den enda lämpliga flaska som jag kan hitta, en ölflaska! Visserligen gick det ganska bra att kavla med den men att få degen riktigt tunn var inte helt lätt. När jag sedan skulle pensla mina bullar med ägg insåg jag att jag varken hade en pensel eller något pärlsocker. Jag fick därför improvisera och "pensla" bullarna med en sked och skippa pärlsockret. Nåväl, kanelbullarna blev väl inte de vackraste så jag besparar er en bild på dem men de var iaf ganska goda. Jag antar att jag får införskaffa mig lite fler köksredskap och läsa på och öva mig på det här med torrjäst innan jag bakar igen. Någon som har några torr jästtips?

Inga kommentarer: