fredag 21 augusti 2009

Uppmaning i influensatider!

Eftersom det är Malmöfestivalen denna veckan så är det svårt att hitta parkering om man ska in till stan, därför tog jag för ovanlighetens skull bussen när jag skulle till Malmö i onsdags. Jag blev då ganska förfärad över att vissa vuxna människor i dessa influensatider beter sig så otroligt hänsynslöst mot andra personer i deras närhet. För det fösta så var bussen fullproppad till bristningsgränsen med både gamla och framförallt väldigt mycket småkids som skulle in till festivalen. Folk stod upp tätt intill varandra och lutade sig mot sätena, med andra ord som gjort för smittspridning. Då är det en kvinna som sitter mitt emot mig, man har ju vissa säten i bussarna nu för tiden som är vända mot varandra, som hostar rakt ut i luften under i princip hela resan. Varför kan då inte människan ha vett att åtminstone hålla för handen, tidningen som hon läste eller något annat för munnen när hon hostar. Kan man inte tänka på alla andra runt omkring sig, särskilt när det är väldigt trångt på bussen. Alla andra som åker med samma buss vill kanske inte ha hennes äckliga baciller på sig. Just nu håller ju dessutom smittskyddsinstitutet på och går ut med att man ska hosta i armvecken just för att minska risken för att svininfluensan ska spridas, har denna kvinna kanske missat det eller skiter hon bara i att ta hänsyn till alla andra?


Med detta inlägg vill jag därför uppmana alla att tänka på sin omgivning när man hostar och nyser och helst ha med sig en näsduk att använda. Har man inte det med sig kan man alltså med fördel använda sitt armveck eller i värsta fall sin hand att hålla för!


Bilden lånad från Ålandstidningen

Inga kommentarer: