söndag 15 februari 2009

Valentine´s Day at Atlantis

Igår var vi alltså på Atlantis här på The Palm. G hade bokat bord på en underbar restaurang precis vid stranden. Där åt vi en fantastisk special komponerad fyra rätters Alla Hjärtans Dag middag. När vi kom till restaurangen fick vi varsin present, jag fick en vacker ros och G fick en parfym.

Därefter blev vi visade till vårt bord som var placerat utomhus med utsikt över vattnet in mot The Palm och Dubai Marina. Vårt bord var romantiskt dukat med rosenblad och små glittriga, röda hjärtan. Serveringen var svagt upplyst av tända facklor och små ljus och en man spelade saxofon live. På våra tallrikar låg menyn ihoprullad med ett rött sidenband.

Själva menyn gick i kärlekens tecken och började med en aptitretare som bestod av ostron med lime och plommon. Efter den goda aptitretaren blev det förrätt dvs färsk hummer med apelsin, sparris, stekt lök och bearnaisesås. Redan efter dessa två utsökta rätter började jag känna mig lite smått mätt och då återstod huvudrätten och desserten. Till huvudrätt serverades det till G´s stora glädje grillad Wagyu biff filé med rostad vitlök, potatistarte och till detta en otroligt god Godiva chokladsås! Sedan var det desserten, och den var så otroligt fint serverad då glassen som man fick låg på ett fat av is med ett stort ishjärta. Till glassen serverades en liten kaka med smak av banan, koskos och choklad. Till maten avnjöts en flaska kall champagne

Framåt midnatt gick vi ner på stranden och satte oss i en lite bekvämare soffa och drack varsin caffe latté. När det nästan bara var jag och G kvar på restaurangen stosade vi längs stranden tillbaka mot hotellet för att ta en taxi hem. Kvällen kändes helt perfekt då vädret gjorde att det kändes behagligt att sitta ute trots att klockan var mycket.