tisdag 7 juli 2009

Gästbloggare: Världen som arbetsplats del 4

Då det var ett tag sedan jag berättade om mina äventyr, tänkte jag nu berätta om min flygning till Kiev i Ukraina.
Då detta är en av våra få europa destinationer är jag alltid lika glad när man får flyga i riktning mot Sverige.
Kiev international airport ligger ca 5 timmar med flyg från Dubai och det är den längsta flygningen vi har i norr. Som ni kan se på kartan flyger vi till många destinationer inom en 5h timmars radie från Dubai. Längst bort i öster är det Chittagong i Bangladesh, i söder Colombo på Sri Lanka och i sydväst Nairobi i Kenya. ( Båda har jag skrivit om i tidigare inlägg.)












På väg till Kiev passerar vi över bergen i Iran för att sedan passera Turkiets östra delar samt över Svarta havet innan vi är framme vid Ukraine.
Efter att ha sett mestadels öken och bergskedjor kändes det otroligt skönt att se de gröna åkermarker som breder ut sig i Ukraina. Började nästan kännas som man vara hemma och flög över Sverige igen.









Efter att ha passerat över ett område med något som liknade ett flod-delta med en massa gröna små öar, som faktiskt påminner lite om hur det ser ut utanför näset i Skåne där jag är uppväxt, var det dags att landa.









Vädret påväg till Kiev hade varit bra och inför landning var det inte sämre. Kändes som en perfekt svensk sommardag med svala friska vindar samt blå himmel och cirka 27 grader varmt.
Flygplatsen var modern med besök från Air France och Finnair med flera.









Efter att ha lastat av alla passagerare samt fyllt på med nytt flygbränsle, var det dags att fylla flygplanet fullt igen med 162 glada resenärer. Allt detta skall vara klart på max 45 minuter innan vi behöver åka tillbaka.
Dagen till ära var vår APU (den lilla jetmotor som sitter längst bak i flyplanet och hjälper oss starta våra stora motorer.) tillfälligt urfunktion och vi fick därför ta hjälp av den söta lilla gula bussen för att blåsa in luft i motorerna så de kunde snurra igång. Detta är inget problem, men tyvärr så fungerar inte A/C innan motorerna startat då APU normalt försörjer flygplanet med detta innan start. Tur för oss och alla ombord så var det inte allt för varmt ute!









Påvägen hem visste vi att det skulle bli sämre väder med en del oväder som parkerat sig över Iran och precis som vi trodde, efter att ha passerat Svarta havet kunde vi se hur molnen bredde ut sig över bergen.









Tur för oss så flyger vi oftast över alla oväder eller om det inte går så flyger vi runt dem.
Efter 10 timmar tur/retur var vi åter tillbaka till sandiga varma Dubai.
Det var allt för denna gången, jag återkommer med mer äventyr. Måste bara ladda kameran och stoppa den i min flygväska då jag redan varit på alla våra destionationer, men oftast glömmer kameran...









På återseende!

Kapten G

Inga kommentarer: