onsdag 31 mars 2010

Evakuering av lägenhet pga gasläcka

Igår blev jag tvungen att evakuera lägenheten pga en misstänkt gasläcka här i huset. Jag satt och tittade på tv vid 22-tiden när jag kände en stark lukt. Jag gick fram till tvn för att se om det var den som luktade, gick ut på balkongen och kände om lukten kom utifrån men det var först när jag gick in i sovrummet och garderoben som lukten blev väldigt stark. Jag öppnade dörren ut i korridoren och kände att lukten även där var väldigt stark. Jag tog hissen ner till vakten och berättade för honom att det var en väldigt obehaglig lukt på penthouse level. Han berättade då att det luktade i hela huset och att de ringt gasbolaget men att jag inte skulle vara orolig då det finns gasvarnare i hela huset som skulle ge utslag om det var farligt. Även en annan man kom ner och var orolig över den starka lukten. Vakten tyckte att vi skulle försöka vädra ut lukten genom att öppna våra fönster! Eftersom jag vet att man aldrig kan lita till 100 % på vad de säger här så gick jag ut på balkongen på entré plan och även där luktade det starkt av vad som senare visade sig vara bensin. Jag ringde därför min vän K som tyckte att jag skulle komma över till dem. Sagt och gjort så hämtade jag lite saker i lägenheten och gick hem till K där jag fick sova på soffan. Vid sextiden i morse ringde G och frågade varför jag inte öppnade dörren. Han hade konstigt nog inte fått mitt sms om att jag var hos K pga misstänkt gasläcka så jag fick berätta i korta drag för honom om vad som hänt och be honom komma och hämta mig hos K. När vi tillsammans kom till vårt hus frågade vi vakten vad som hänt igår och han berättade då att det varit en stor bensin läcka i garaget och att bensinångorna spridit sig i hela huset genom ventilation och AC. Jag får nog ta och forska vidare lite på om detta verkligen stämmer senare idag!