tisdag 17 november 2009

Dubai Airshow 2009

Igår var vi hela dagen på Dubai Airshow då vi hade fått VIP biljetter. Först gick vi en kort sväng inne i mässhallen och tittade på utställare sedan gick vi ut i värmen för att gå en sväng runt utställningsområdet. G lyckades fixa in oss på en guidad visning i en Airbus 380 i testversion dvs helt utan inredning så att man såg alla sladdar hängandes från taket! Det var intressant att höra tillverkaren av flygplanet berätta om olika finesser, hur den var byggd osv. Vi fick även en exklusiv visning av cockpit vilket G tyckte var väldigt intressant, okej även jag tyckte faktiskt det var lite intressant, det är ju inte så ofta jag gör studiebesök på min älsklings kontor. Vem kunde för några år sedan tro att jag av alla människor skulle gå på den här typen av utställningar!


Världens största flygplan, A 380, som jag faktiskt åkte till London med i Maj i år!
Inne i ett flygplan utan inredning, tankarna gör att test crewet kan se hur flygplanet beter sig i olika scenarion, exempelvis om det har mycket last som flyttas till en sida
Jag i cockpit, visst hade jag passat som kapten!

Eftersom den guidade turen i A 380 tog ganska lång tid var det dags för lunch när vi kom ut så vi mötte upp våra vänner för en snabb lunch innan det var dags att bege sig ut på plattan för att ta plats för flyguppvisningen. Flyguppvisningarna började klockan 14.00 och höll på fram till 16.30 så ni kan tro att man var trött efteråt då vi stått ute i värmen så länge. Det var flera olika typer av flygplan som visades upp bl.a några militärflygplan som sprutade rök i olika färger, små mindre flygplan som gjorde konster och så förstås A 380 som flög på gränsen till vad den klarar vilket var helt fantastiskt för ett så stort flygplan. Väldigt trött och med något skadad hörsel fortsatte vi sedan vidare för en sista sväng in i mässhallarna så att G bl.a kunde flyga Boeing simulator och sedan prata med några representanter för olika företag. Vi hann även med att besöka och testsitta olika business jet och i ett av dessa besök glömde G mig i flygplanet men eftersom det bara var manlig cabin crew så hade de inget emot det utan tvärtom så sa de att jag gärna fick stanna :)

En del av flyguppvisningen

2 kommentarer:

Marsipangrisen sa...

Grattis på födelsedagen snygging! Hoppas du får en bra dag! Kram kram

Indrah´s Closet sa...

Tack så mycket! ;)

Kram