lördag 14 november 2009

Arabisk middag ute på landet!

Igår var vi på middag hemma hos några arabiska vänner ute på landet här i UAE. Förutom oss och värdparet var där två andra arabiska familjer. Det serverades lamm, örtris, kyckling, arabiska sallader och till efterrätt hemmagjord tiramisu. Det är ganska spännande att höra dem berätta om sina kulturer och vad de vet om våra seder, kulturer och vad de känner till om Sverige. Så klart vet de flesta att Ikea är svenskt men de vet inte att tex. H&M är ett svenskt företag. Det roliga var även att när jag berättade om röda stugor med vita knutar visste de vad jag pratade om då de sett en stor planscher på Ikea med en bild på en stuga vilket de tyckte var väldigt exotiskt.

Idag blir det en lugn dag vilket ska bli skönt då vi flängt runt den senaste tiden och nästa vecka innehåller även den en del aktiviteter. Jag håller dessutom på att planera lite inför hemresan till Sverige då vi har en del att ta tag i när vi kommer hem. Vi ska bl.a. leta efter lägenhet vilket nog inte blir det lättaste! Just nu saknar jag faktiskt Sverige när jag läser att ni där hemma har börjat baka lussekatter, dricker julmust och myser runt i tjocka koftor! Att ständigt vara i ett varmt land gör att man saknar en regnig höstdag då man kan sitta hemma, tända ljus och bara mysa. Dessutom känns det ju inte som att det snart är jul utan mer som att det är juli så det ska bli skönt att snart åka hem en sväng och andas in ren luft!

4 kommentarer:

Sara sa...

Om du saknar en regning höstdag så är Skåne the place to be! När kommer ni hem?

Indrah´s Closet sa...

Låter härligt! Kommer hem i början/mitten av december, inget datum klart än. Jag hör av mig så fort jag vet.

Marsipangrisen sa...

Om du har tänkt baka lussekatter när du kommer hem så får du nog antingen börja spara redan nu eller smuggla in lite billig (?) arabisk saffran, för en påse här hemma kostar typ 40 spänn... ;-)

Indrah´s Closet sa...

Usch vad dyrt, tror tyvärr inte att saffran är billigare här. Får kanske smyga mig in i Iran och smuggla med mig, har hört att det är billigare där!